DG-68

Procesor cyfrowy

Historia cyfrowych korektorów dźwięku Accuphase sięga roku 1997, kiedy to pojawiło się w ofercie japońskiej firmy urządzenie rewolucjonizujące koncepcję korekty zniekształceń pola dźwiękowego, wprowadzanych przez pomieszczenie odsłuchowe – DG-28. Doczekał się on kliku godnych następców, a dziś firma proponuje piątą generację w postaci najnowszego DG-68, który zastępuje poprzedni model DG-58 po blisko siedmiu latach od jego premiery. Tak jak poprzednik, DG-68 dysponuje możliwością kompensacji pola dźwiękowego (Voicing) w połączeniu z dodatkową korekcją barwy dźwięku (Equalizing), jednak z racji postępu technicznego w dziedzinie techniki cyfrowej jest w stanie dokonywać tych operacji z nieporównywalnie większą dokładnością. Urządzenie zostało wyposażone w 40-bitowy zmiennoprzecinkowy procesor Analog Devices ADSP-21489, pracujący z natywną częstotliwością próbkowania do 384 kHz, bez konieczności dokonywania downsamplingu, ośmiokrotny przetwornik cyfrowo-analogowy 8MDS+ z konwerterem ESS Hyper Stream II ES 9028PRO oraz poczwórny, równoległy analogowo-cyfrowy 32-bitowy układ AKM AK5578EN. Obydwa tory wyposażone są w osobne moduły redukcji szumów ANCC, skonstruowane zarówno z wykorzystaniem układów wykorzystujących zarówno sprzężenie zwrotne, jak i sprzężenie w przód. W celu zmniejszenia poziomu szumów z DACa, układ wzmacniająco-filtrujący wymagałby bardzo dużego poziomu dynamiki i liniowości, przekładającego się na skomplikowaną topologię i wysokonapięciowe zasilanie, tymczasem w najnowszym układzie ANCC (Accuphase Noise&Distortion Cancelling Circuit) pracuje tylko wzmacniacz główny, uzupełniony niskoszumnym pomocniczym op-ampem. Pętla sprzężenia zwrotnego znosi zniekształcenia wprowadzane przez ten pierwszy, a sprzężenia w przód – pozostałe wykryte zniekształcenia. W porównaniu do poprzednika, szumy szczątkowe w DG-68 zostały obniżone o 15 %, a zniekształcenia THD+N aż o 40 %. Na tylnym panelu ponownie znajdziemy komplet wyjść i wejść cyfrowych oraz analogowych, które umożliwią wpięcie DG-68 w każdy high-endowy system stereofoniczny, składający nie tylko z urządzeń firmy Accuphase. A w tym ostatnim przypadku do dyspozycji jest również firmowy standard HS-Link ver.2.

W trybie „Voicing” DG-68 mierzy charakterystykę pomieszczenia, w którym znajduje się system użytkownika, za pomocą dołączonego mikrofonu pomiarowego, pokazując charakterystykę na wyświetlaczu i umożliwiając wyeliminowanie fal stojących uwidaczniających się w postaci wąskopasmowych zapadłości i wzmocnień. Procedura taka wpływa na drastyczną poprawę lokalizacji pozornych źródeł dźwięku, ze szczególnym uwzględnieniem głosów wokalistów. Korekty można dokonać automatycznie lub manualnie. Funkcja „Smooth Voicing” zapobiega natomiast „przesadzonej” korekcji w paśmie niskotonowym, dzięki dopasowaniu krzywej do charakterystyki przetwarzania posiadanych głośników. Szczególny nacisk w najnowszym modelu inżynierowie poświęcili dokładności pomiaru w tym zakresie częstotliwości oraz zagadnieniu uśrednienia nierównomierności pomiędzy prawym i lewym kanałem, spowodowanych przez rezonanse własne pomieszczenia. „Equalizing” pozwala na dopasowanie charakterystyki częstotliwościowej systemu audio do preferencji użytkownika, bądź szczegółowy fine-tuning pomiaru charakterystyki pomieszczenia. DG-68 dysponuje też analizatorem widma odtwarzanej muzyki, działającym w czasie rzeczywistym. Pozwala on na wgląd w charakterystykę nagrań, pełniąc nieocenione walory edukacyjne dla miłośników dobrego dźwięku, którzy chcieliby dowiedzieć się „jak to wygląda”.

Wyświetlacz LCD to dotykowy panel typu IPS o wysokiej rozdzielczości, za pomocą którego – tak jak w poprzednim modelu – można narysować praktycznie dowolną charakterystykę. Można tego dokonać z bardzo dużą dokładnością, za pomocą dołączonego rysika. Obsługa wszystkich funkcji jest bardzo intuicyjna – użytkownik z podstawową wiedzą na temat dźwięku i pasma jego częstotliwości ma szansę spędzić z DG-68 długie jesienne i zimowe wieczory, doszlifowując do perfekcji brzmienie swojego systemu i dopasowując je do wymogów bezwzględnej neutralności albo wręcz przeciwnie – do swoich specyficznych potrzeb i charakterystyki słyszenia. Najważniejszą zaletą DG-68 jest to, że może on poprawić brzmienie high-endowego systemu w nieoczekiwany sposób wtedy, gdy ingerencja w akustykę pomieszczenia jest niemożliwa.